Samenwerking: competentie of motivatie?

      Geen reacties op Samenwerking: competentie of motivatie?
Reading Time: 2 minutes

Samenwerking wordt vaak gezien als competentie: medewerkers die over deze competentie beschikken, werken samen. Wetenschappers zien samenwerking echter vaker als motivatie. De competentie ontwikkel je op het schoolplein, of je het doet op het werk is een kwestie van willen. Voor willen is geen cursus. Toch geeft de wetenschap een aantal duidelijke handvatten voor hoe samenwerking te stimuleren.

Stel je bent een jonge voetballer en staat vrij om op het doel te schieten. Je maatje staat ook vrij en zijn kansen zijn veel beter. Wat doe je, overspelen of zelf schieten? Overspelen leidt in dit soort gevallen tot een hogere teamprestatie en is vanuit dit perspectief wenselijk. Toch gebeurd dit niet altijd. Een manager vertelde mij ooit over een knulletje in het voetbalteam van zijn zoon die altijd zelf schoot, wat zijn kansen ook waren. Hij, net als andere ouders, dachten dat er iets mis was met het jongetje. Misschien mist hij een sociaal gen? Tot zij er achter kwamen dat het jongetje van zijn vader vijf euro kreeg voor elk doelpunt. Het ventje werd gemotiveerd door de euro’s, niet het teamsucces.

Waarom werken we samen?
Samenwerken was voor onze voorouders een kwestie van overleven, maar tegelijkertijd een afweging. Je werkt samen wanneer samenwerking meerwaarde heeft. Wanneer dit niet het geval is, kun je beter je eigen belangen beschermen. Miljoenen jaren evolutie heeft ons brein uitgerust met de instinctieve intelligentie om deze keuzes snel en volledig automatisch te maken. Een automatische inschatting van de situatie produceert de strategisch beste motivatie: voor jezelf (5 euro) of voor de groep gaan. Belangrijke aanwijzingen waar het brein op let zijn:
> Is er een duidelijk omlijnde groep zijn met een duidelijke identiteit? Is er een wij?
> Is er een helder gezamenlijk doel, iets waar iedereen zich voor inspant?
> Is rechtvaardigheid gegarandeerd? Krijgt ieder wat hem of haar toekomt (zowel in positieve als negatieve zin)?
> Kennen de mensen in de groep elkaar redelijk en zijn ze voor langere tijd samen?
> Levert het werken aan het gezamenlijk doel meer op dan er alleen voor gaan?
> Zijn groepsleden onderling afhankelijk voor het realiseren van het gezamenlijk doel?

Is het antwoord op alle vragen ja, dan zijn mensen in de regel gemotiveerd om zich in te spannen voor de groep. Is het antwoord op 1 of meerdere punten nee, dan beginnen mensen af te haken.

Samenwerking stimuleren
Willen we de motivatie om samen te werken stimuleren, dan moeten we ons richten op hoe de randvoorwaarden zijn ingevuld. We moeten er onder meer voor zorgen dat het antwoord op alle bovenstaande vragen een duidelijk ja is. Dit betekent onder meer mensen niet betalen voor hun doelpunten, maar voor het succes van het team.

We kunnen uiteraard ook een beroep doen op de betrokkenheid van mensen en vaak zijn mensen ook gemotiveerd om dat stapje extra te zetten. Het probleem is dit: wanneer er beroep wordt gedaan zonder dat randvoorwaarden zijn ingevuld kan dit op termijn een tegengesteld effect hebben. Ik heb deze omslag meerdere malen gezien in teams. Het begint met een hoog enthousiasme en een hoge betrokkenheid, na enige tijd slaat dit om naar een hoog ziekteverzuim en hoge burnout.

Wanneer trainen?
Wanneer een team echt graag wil, vinden ze een manier om samen te werken en succesvol te zijn. Goede training en coaching kan het team dan helpen topprestaties neer te zetten. Is die motivationele basis er niet, dan zijn zelfs de beste training en coaching trekken aan een dood paard.

Please follow & like us :)

RSS
Follow by Email
Facebook
Google+
https://blog.humetrics.nl/2018/12/04/samenwerking-competentie-of-motivatie">
Twitter
LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *